Παρασκευή 7 Μαΐου 2021

«Το Μπαλουκλί (Τα ψάρια της Ζωοδόχου Πηγής)»

Σαράντα μέρες πολεμά ο Μωχαμέτ να πάρη
        την Πόλη την μεγάλη.
Σαράντα μέρες έκαμεν ο 'γούμενος το ψάρι
        στα χείλη του να βάλη.

Απ' τες σαράντα κι ύστερα, πεθύμησε να φάγη
        τηγανισμένο ψάρι.
– Αν μας φυλάγ' η Παναγιά καθώς μας'ε φυλάγει,
        την Πόλη ποιος θα πάρη;

Ρίχτει τα δίχτυα στον γιαλό, τρία ψαράκια πιάνει,
 
         Θεός να τα βλογήση!
Το λάδι βάλλει στην φωτιά μες στ' αργυρό τηγάνι,
        για να τα τηγανίση.

Τα τηγανίζ' από την μια, και πά' να τα γυρίση
        κι από το άλλο μέρος.
Ο παραγιός του βιαστικά πετά να του μιλήση,
        και τάχασεν ο γέρος!

– Μην τηγανίζης, γέροντα, και μόσχισε το ψάρι
        στην Πόλη την μεγάλη!
Την Πόλη την εξακουστή οι Τούρκοι έχουν πάρει,
        μας κόβουν το κεφάλι!

– Στην Πόλη Τούρκου δεν πατούν κι Αγαρηνού ποδάρια!
        Με φαίνεται σαν ψεύμα!
Μ' αν είν' αλήθεια το κακό, να σηκωθούν τα ψάρια
        να πέσουν μες στο ρεύμα!

Ακόμ' ο λόγος βάσταγε, τα ψάρι' απ' το τηγάνι,
        την μια μεριά ψημένα,
πηδήξανε κι επέσανε στης λίμνης την λεκάνη,
        γερά, ζωντανεμένα.

Ακόμ' ως τώρα πλέουνε, κόκκιν' από το μέρος,
        όπου τα είχε ψήσει.
Φυλάγουν το Βυζάντιο ν' αναστηθή κι ο γέρος
        να τ' αποτηγανίση».
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΙΖΥΗΝΟΣ. (1916). «Το Μπαλουκλί (Τα ψάρια της Ζωοδόχου Πηγής)», 
στο: Τα Ποιήματα: Μετά προλόγου Ιωάννου Ζερβού.
Αθήνα: Φέξης, σσ. 31-32.

ΣΧΟΛΙΟ: Η πλούσια βιβλιογραφία που υπάρχει γύρω από την προσωπικότητα και το έργο του Γεωργίου Βιζυηνού – ενδεικτικά αναφέρω την ωραία μελέτη του Βαγγέλη Αθανασόπουλου. (1996). Οι μύθοι της ζωής και του έργου του Γ. Βιζυηνού, Αθήνα: Καρδαμίτσα – καταδεικνύουν ότι ο Θρακιώτης λογοτέχνης γνώριζε πολύ καλά την εκκλησιαστική γλώσσα και παράδοση. Το ζύμωμα αυτό άρχισε από τα παιδικά του χρόνια και τελείωσε απότομα, όταν ο Βιζυηνός έγκλειστος στο Δρομοκαΐτειο Ψυχιατρείο, πέθανε σε ηλικία 47 ετών. Αθανάσιος Ι. Καλαμάτας.  

















Το Αγίασμα στην Ι. Μ. Ζωοδόχου Πηγής του Μπαλουκλή· Κωνσταντινούπολη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου