«Η παρουσία του αγίου Πνεύματος κατά τα Θεοφάνεια φανερώνεται
στο μέγα φως του Ιορδάνη, για τούτο και το όνομα “φωτισμός” (ΙΟΥΣΤΙΝΟΣ,
Απολογία, Α΄ 61, 13. P.G. 6, 420), που οι πατέρες δίδουν στο βάπτισμα ως Παρουσία –
Έλευση. Η “εορτή των Φώτων”, εορτάζει την γέννηση του όντος στο θείο φως: το
βάπτισμα “γνωρίζει τω δημιουργήματι τον δημιουργόν, τω νω την αλήθειαν, τη
επιθυμία τον μόνον επιθυμητόν”» (ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΒΑΣΙΛΑΣ, Περί της εν Χριστώ ζωής,
Β΄, 64).
ΠΑΥΛΟΥ ΕΥΔΟΚΙΜΟΦ. (1972). Η Ορθοδοξία, μτφρ. Αγαμέμνων Τ.
Μουρτζόπουλος. Αθήνα: Εκδόσεις Βασ. Ρηγοπούλου, σ. 373.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στις παραπομπές, προς διευκόλυνση των αναγνωστών,
έγινε μικρή παρέμβαση· όσον αφορά στον Ιουστίνο βλ. ΙΟΥΣΤΙΝΟΥ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥ ΚΑΙ
ΜΑΡΤΥΡΟΣ, Άπαντα τα έργα, εισαγωγή – μετάφρασις – σχόλια υπό Παναγιώτου Κ.
Χρήστου, εκδ. Γρηγόριος ο Παλαμάς, Θεσσαλονίκη 1985, σσ. 184-185. Όσον αφορά στον
άγιο Νικόλαο Καβάσιλα βλ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΑΒΑΣΙΛΑ, Περί της εν Χριστώ Ζωής, εισαγωγή –
μετάφρασις – σχόλια υπό Παναγιώτου Κ. Χρήστου, εκδ. Γρηγόριος ο Παλαμάς,
Θεσσαλονίκη 1979, σσ. 374-375.
Η Βάπτιση του Χριστού, μικρογραφία εκ χειρογράφου επί περγαμηνής κώδικος του 12ου
– 13ου αιώνος, φ. 13v. Ιστορική Βιβλιοθήκη
Πρότυπου ΓΕ.Λ. Μυτιλήνης του Πανεπιστημίου Αιγαίου. ©
Απαγορεύεται οιαδήποτε αναδημοσίευση της εν λόγω μικρογραφίας χωρίς την έγγραφη
άδεια από τον διαχειριστή του ιστολογίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου